wt: 10:00 - 21:00; Najbliższa niedziela (09.08): niehandlowa en

PRZEGLĄD KULTURALNY 2.03.-9.03.

Data dodania: 2 marca 2020

SPOTKANIE: NINA NOVAK, WIKTOR KRAJEWSKI

Kiedy: 5 marca, godz. 18:00

Gdzie: Empik, ul. Marszałkowska 116/122

Wstęp: Wolny

Nina Novak – najwybitniejsza polska #primabalerina, która podbiła Amerykę. W Polsce znana tylko nielicznym miłośnikom baletu, zrobiła na świecie oszałamiającą karierę. Tańczyła na Broadwayu obok najlepszych tancerzy Hollywood. Zmieniła myślenie Amerykanów o balecie. Obecnie ma 97 lat i nadal kilka godzin dziennie poświęca ćwiczeniom, które pozwalają jej utrzymać formę i uczyć młode baletnice w swojej szkole w Wenezueli. Zapraszamy na spotkanie z bohaterką oraz autorem książki „#Taniec na gruzach. Nina Novak w rozmowie z Wiktorem Krajewskim” (Prószyński Media).

WYSTAWA: CAŁY ŚWIAT TO BAUHAUS

Kiedy: 6 marca, godz. 18:00 (potrwa do 20 marca)

Gdzie: Pawilon Wystawowy SARP, ul. Foksal 2

Wstęp: Wolny

Wystawa Cały świat to Bauhaus w ośmiu rozdziałach opisujących lata 1919-1933 naświetla tę tematykę: rozdział W powietrzu opowiada o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu. W rozdziale Eksperyment oglądamy obiekty, które były wynikiem doświadczeń z materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, jak też kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji. Rozdział Sztuka totalna przedstawia syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego, a rodział Wspólnota to najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie w Bauhausie. Materiały z rozdziału Nowy człowiek dowodzą, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazują nowe nowe oblicza człowieka, w tym również odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział Sztuka, rzemiosło, technika prezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a rozdział Radykalna pedagogika przybliża strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części Spotkania eskplorowane są wątki międzykulturowe – Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu. Nawiązywano osobiste kontakty z przedstawicielami uczelni artystycznej Whutein w Moskwie, a Mies van der Rohe dążył do internacjonalizacji Bauhausu poprzez współpracę z instytucjami partnerskimi w Stanach Zjednoczonych

KONCERT: GABI KULKA

Kiedy: 6 marca, godz. 20:30

Gdzie: Collegium Nobilium, ul. Miodowa 22/24

Wstęp: Bilety w cenie 20-25 zł

🎵 GABA KULKA – KONCERT inaugurujący festiwal Teatroteka FEST 2020 | Nowe Kadry Teatru 🎵

Zapraszamy na koncert, którym – już tradycyjnie – inaugurujemy kolejną edycję festiwalu TEATROTEKA FEST. W tym roku w Collegium Nobilium. Teatr Akademii Teatralnej. zagra dla Was Gaba Kulka z zespołem w składzie Robert Rasz (perkusja) i Wojtek Traczyk (bas). Usłyszycie utwory z poprzednich płyt Gaby, w tym z tej najgłośniejszej – „Hat, Rabbit” (właśnie mija 10 lat od wydania albumu), nie zabraknie też muzycznych niespodzianek.

DYSKUSJA: REWOLUCJA W GŁOWACH, SERCACH, NA ULICY │ GŁOS KOBIET PO ’89

Kiedy: 8 marca, godz. 17:30

Gdzie: Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20

Wstęp: Wolny

W cieniu transformacji rozwijał się w Polsce ruch kobiecy ─ powstały organizacje zajmujące się problemami kobiet m.in. postępującym bezrobociem, przemocą, ochroną praw reprodukcyjnych, niskimi standardami okołoporodowymi i nieobecnością kobiet w polityce, na rynku pracy, w mediach, ich dyskryminacją w przestrzeni publicznej.

Lata 90. to rozkwit debat, konferencji, warsztatów i feministycznej prasy. Dyskutowano o roli kobiet w opozycji demokratycznej i ich przyszłości w III RP, a do przestrzeni publicznej i mediów zaczął przenikać nowy język, a wraz z nim takie pojęcia jak „feministka”, „przemoc wobec kobiet”, „równouprawnienie”, „molestowanie seksualne”, „feminizacja biedy”, „parytety”, „szklany sufit”, „stereotypy płci”, „handel ludźmi”. Kobiety zaczęły zakładać fundacje, stowarzyszenia, grupy nieformalne i parlamentarne, redakcje i gender studies.

W 1999 roku, po publikacji eseju Agnieszki Graff „Patriarchat po seksmisji”, przez media przetoczyła się feministyczna debata, a 8 marca 2000 roku, po raz pierwszy ulicami Warszawy przeszła Manifa, czyli marsz w obronie praw kobiet, happeningi, karnawałowy korowód z hasłami „Matka Polka ma już dość!”. Dzięki Manifie dzień 8 marca przestał być kojarzony wyłącznie z peerelowskim świętem, goździkami i rajstopami.

Manifa, która w tym roku obchodzi swoje 20-lecie, zmieniła charakter i styl protestów politycznych. Wprowadziła na ulice performance, kolorowe transparenty, muzykę, tańce, kwiaty i ironię.

Czy polski feminizm rzeczywiście zaczął się po 1989 w Warszawie, a Manify są jego najdobitniejszym wyrazem? O tym, jak przez te wszystkie lata zmienił się ruch kobiecy w Polsce, począwszy od opozycji demokratycznej po Manifę, od kampanii „Bo zupa była za słona” do „Nazywam się miliard” (One Billion Rising), od Parlamentarnej Grupy Kobiet do parytetów, od pierwszych seminariów, do oskarżeń o szerzenie ideologii gender, oraz o alternatywnych kobiecych genealogiach opowiedzą: Agata Araszkiewicz i Katarzyna Bratkowska, Claudia Snochowska-Gonzalez. Spotkanie poprowadzi Anna Czerwińska (Fundacja na rzecz Równości i Emancypacji STER). W dyskusji udział wezmą także członkinie Porozumienia Kobiet 8 Marca, które organizują Manifę w tym roku.

Spotkanie wspiera stowarzyszenie Elles sans Frontières ASBL.

„Manify stały się ważnym składnikiem polskiego życia obywatelskiego i budowy demokratycznego projektu Polski egalitarnej i równościowej. Dzisiaj są bazowym elementem miejskiego życia społecznego, w Warszawie i wielu miastach w kraju. Są koniecznością polityczną, ale także społeczną i towarzyską – to wielki sukces. Prawa kobiet obchodzą dziś w sposób dosłowny ogromną liczbę osób” ( Dr Agata Araszkiewicz).

KONCERT: DZIEŃ KOBIET. MONIKA URLIK – MIŁOŚĆ

Kiedy: 8 marca, godz. 20:00

Gdzie: Klub Harenda, ul. Krakowskie Przedmieście 4/6

Wstęp: Bilety w cenie 50-60 zł

Monika Urlik w 2005 roku została laureatką I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Vena Festival” pod patronatem Michała Urbaniaka, dzięki własnej kompozycji „Time after time”. Rok później z tym samym utworem zdobyła nagrodę Prezydenta Miasta Sopot na festiwalu TOPtrendy. W tym samym roku wsparła wokalnie płytę Tedego Esende Mylffon w utworach Blask i Jakby jutra miało nie być. W 2011 z dużym powodzeniem brała udział w programie The Voice of Poland, gdzie dotarła do półfinału. Rok później wystąpiła z zespołem Afromental w programie Bitwa na głosy. 9 maja 2014 roku odbyła się premiera debiutanckiego krążka artystki zatytułowanego Nie wie nikt. Wystąpiła także na koncercie SuperDebiutów podczas Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, wykonując utwór Domek bez adresu z repertuaru Czesława Niemena. Jej utwory Nie wie nikt oraz Ty i ja, znajdujące się na debiutanckiej płycie, zostały wykorzystane na ścieżce dźwiękowej do serialu Prawo Agaty.